چرا نمی توانم هولوکاست را انکار کنم؟


هفت سال پیش ،چند ماه پس از نخستین مصاحبه آیت الله قائم مقامی با خبرگزاری ایسنا در مورد نقد کنفرانس هولوکاست ،در حاشیه بازدید ایشان از آن خبرگزاری ( در مرداد ماه 1386 ) مصاحبه مفصلی انجام گرفت و در آن نکات مهم بسیاری مطرح شدکه مطالعه متن کامل این مصاحبه را به همه دوستان توصیه می کنیم. پاسخ به این پرسش که " چرا نباید هولوکاست را انکار کرد ؟" بخش کوتاهی از این گفتگو بود که ملاحظه می کنید:
«آيت‌الله سيدعباس قائم‌مقامي، مدير مركز اسلامي هامبورگ با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران و بازديد از اين مجموعه، به سوالات خبرنگاران ايسنا در زمينه‌هاي مختلف از جمله دلايل شكاف بين نسل جديد و سخنگويان ديني و نحوه مواجهه با مشكل دين‌گريزي در عصر جديد پاسخ گفت.
مدير مركز اسلامي هامبورگ، با بيان اين‌كه يكي از اشكالات ما در غرب‌شناسي اين است كه غرب را آن‌طور كه دلخواه ماست تعريف مي‌كنيم و از همان منظر نيز مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم نه آن‌گونه كه واقعا هست . وي تصريح كرد: گاه در برخي موارد حساسيت غربي‌ها به نمادها و سمبل‌ها خيلي بيشتر از آن چيزي است كه در كشورهاي اسلامي مثل ايران مشاهده مي‌شود و حتا با آنکه بر اساس اصول سکولاریسم قاعدتا باید آزادیهای دینی و مذهبی در این جوامع تضمین شود اما برخی مخالفتها با پاره ای رفتارهای دینی همچون حجاب به این دلیل است که آن را یک نماد و سمبل دینی تلقی می کنند نه یک وظیفه و حکم مذهبی. و متأسفانه در بسیاری مواقع ما نیز به دلیل عدم شناخت دقیق از ماهیت فرهنگ و ارزشهای غربی ، به این تلقی دامن زده ایم و اصرار داریم به خیلی از احکام و رفتارهای دینی مثل حجاب ، رنگ و صبغه هویتی و نمادین بدهیم و در نتیجه به تضادها دامن زده و حضور اسلام و مسلمانان در جوامع اروپایی را با مشکلات جدی مواجه می سازیم..
مدير مركز اسلامي هامبورگ، در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا در سخنراني‌هاي خود موضعي در مورد هولوكاست داشته است؟ گفت: بدون شك بنده يك مورخ نيستم كه بخواهم در مورد هولوكاست قضاوتي تاريخي داشته باشم و علاوه بر آن به دو دلیل به خود اجازه نمي‌دهم در اين باره وارد بحث شوم. 1- اين‌كه مساله‌ي هولوكاست در غرب جدید به عنوان يك ارزش اجتماعي و نماد هويتی پذیرفته شده است. 2- بالاتر از آن در آن‌جا اين مساله شکل قانونی نیز پیدا کرده و به عنوان يك قانون رسمي مانند ساير قوانين جاريست كه هر شهروند اروپائي ملزم به رعايت عملي آن می باشد.
قائم‌مقامي اضافه كرد: از نظر فردي هم اين بررسی تاریخی برايم جاذبه و اهميتی ندارد زيرا در اصل مساله‌ي هولوكاست و اینکه عده ای یهودی بی گناه فقط به جرم یهودی بودن توسط نازی ها به قتل رسیده اند ، هيچ‌كس حرفي ندارد و فقط در نحوه و تعداد افراد كشته شده حرف است كه به نظرم پرداختن به آن بی اهمیت است. آنچه که اهميت دارد اين است كه عده‌اي از يهوديان در آن زمان به طور قطع كشته شده‌اند و اين به خودی خود جاي تاسف دارد زيرا طبق منطق قرآن كريم حتي اگر يك انسان كشته شود مانند آن است كه حيات همه‌ي انسان‌ها به خطر افتاده است.
مدير مركز اسلامي هامبورگ، با تاكيد بر اين‌كه در " گفتگو برای تفاهم" ما موظفیم بر اساس باورهاي مخاطبمان، زبان تفاهمي استخدام كنیم، بيان داشت: وقتي مساله‌اي در ذهن مخاطب ما قطعي است اگر به دنبال تفاهم هستیم باحفظ همین باورهای قطعی او مي‌توانیم پيام خود را به بهترين شكلي به وی برسانیم، و مورد ترديد قرار دادن مسلٌمات و ارزشهای مورد احترام دیگران نه تنها هیچ کمکی به تفاهم نمی کند بلکه رویکردی ضدتفاهمی و دشمن ساز است. ما حق نداریم مسلٌمات آنها را زير سوال ببريم همانطور كه ما در ايران نمي‌پذيريم كه آنها در موضع تفاهمي با ما مسلمات اعتقادي و قانوني ما را زير سوال ببرند.
وي اضافه كرد: در مسأله هولوکاست آنچه كه از اصل واقعه مهمتر است ، نتايج و آثاري است كه بر آن مترتب مي‌شود . ما بايد با يادآوري فاجعه‌ هولوکاست نگذاريم چنين فاجعه‌اي دوباره تكرار شود اما اين‌كه بحث كنيم نحوه‌ي آن به چه صورت است هيچ نفع و ضرورتي ندارد.
مدير مركز اسلامي هامبورگ تصريح كرد: حق جهان غرب است كه مساله‌ي هولوكاست را زنده نگه دارد ولي من بارها گفته‌ام كه اين بدان معني نيست كه صرفا خاطره‌ي تاريخي آن را زنده نگه دارند بلكه بدان معني است كه از پيدايش زمينه‌هاي تكرار آن جلوگيري كنيم و اين ديگر به يهوديان نيز اختصاص نخواهد داشت بلكه هيچ انساني نبايد قرباني خشونت و نژادپرستي شود.
قائم مقامي با یادآوری اینکه اسلام‌هراسي امروز نیز شبيه يهودي‌هراسي دیروز است كه زمینه ساز وقوع فاجعه‌ي انساني هولوکاست شد افزود: اتفاقا گروهی از یهودیان برلین در استقبال از این نظر ما ، در بيانيه‌اي صريحا به همین نکته اشاره و اعلام كردند كه ما با برادران مسلمان خود مشكلي نداريم و جو اسلام‌هراسي موجود همان فضاي يهودي‌هراسي و يهودستيزي در گذشته است و همه بايد با تكرار آن مقابله كنيم.»